•
Zprávy z tisku a webu
...Jednu pihu na kráse ale strakonické portování přece jen mělo. A tou bylo
vystoupení mnohačlenné formace s nedešifrovaným názvem MUMK. Nesourodé zvuky,
které vyluzovaly postavy zakuklené v maskách a pláštěnkách, vyřvávání
nesrozumitelných textů s pseudotanečními kreacemi prostě nelze pojmenovat a
zařadit, dokonce ani nazvat disharmonií. Pokud to měla být recese, tak
nevyzněla, a pokud provokace, tak nebylo jasné proti komu. V každém případě se
jim ale povedlo vyvolat oživení v sále. Otázkou zůstává, zda to byl účel.
Hanka Hosnedlová: Strakonické víkendové portování vysílá své finalisty na tři
festivaly, Listy Strakonicka 23.4.2001
Shodou okolností běží každý pátek na ČT 2 pozoruhodný třináctidílný seriál
dokumentů s názvem Alternativní kultura. Je to objevné především pro mladé lidi.
Ukazuje se, že v každé době si člověk může uchovat prostor svobody a duchovní či
uměleckou cestou jej zabydlit. Establishment je živý v každé epoše a co
překračuje měšťákův vkus, to se snaží udusit. Navštívil jsem jasnozřivé
vystoupení skupiny M.Ú.M.K. na strakonickém kole Porty. Viděl jsem, že žánr
country jen do úmoru opakuje zažité postupy a klišé. Ve zdejší kombinaci socdomu
kultury a učesaných frází a akordů se zjevila undergroundová sešlost a předvedla
vystoupení osvobodivé síly a sarkasmu. Mohu se jej odvážit srovnat s kapelami
Plastic People of The Universe (v r. 1973 jsem s nimi pořádal večer americké
poezie), Extempore, Aktual či DG 307. Jsou opravdu důstojnými vnuky Allena
Ginsberga. Pamatujme si datum 21. 4. 2001. To se underground opět zvedl z popela
a přinesl chuť skutečné vnitřní nezávislosti.
Ondřej Fibich: Normalizace a underground, Listy Strakonicka 24.4.2001
Křestem nové krátcehrající desky bylo v sobotu zakončeno volyňské vystoupení
hardcore-industrialové kapely Markantní úbytek mechanických krtků (MÚMK) v sále
Na Nové. Sdružení pro obnovu Řepice a okolí (SPOŘAOKO) zde pořádalo Jarní
fatuorum neboli každoroční alternativní hudební slavnost. ...
... Do rytmu pomalu vrátil zmatené a derytmizované publikum
Idiot Crusoe, a všichni již napjatě očekávali vrchol večera, vystoupení MÚMK a
křest jejich prvního alba. Zatažená opona předjímala nevšední zážitek a jen
málokterý zvědavec odolal a nepodíval se otevřenými dveřmi co se děje na
jevišti.
Vystoupení této hvězdy českého industriálního nebe dle mého
názoru není možné popsat slovy, a proto se na našem serveru můžete pokochat
spíše fotografiemi z této velmi vydařené akce. Jediné co si dovolím zmínit jsou
výkřiky publika:
„to není možný… rozbruska?????…
nechápu….. jooooooooooo….“
Po rituálním pivním křestu a destrukci desky se
opona zatáhla a vše se vrátilo do normálních kolejí běžné alternativní zábavy.
...
Honza Beránek: Markantní úbytek mechanických krtků nezklamal své publikum, http://www.volyne.info/, 26.03.2002
Litoměřice - Již čtvrtý ročník festivalu s názvem Brain Wash,
čili vymývání mozků proběhl v pátek a v sobotu na Střeleckém ostrově v
Litoměřicích. ... Jako poslední program ozdravné kůry vystoupila skupina s
názvem Markantní úbytek mechanických krtků. Svůj styl popisují jako
undergroundový punk a se spojením s hudebními nástroji jako přední maska od
Škodovky plnili zdatně roli vymývače mozků i pro ty nejotrlejší. Vystoupením
této skupiny z Hlízova byl celý festival nad nedělním ránem ukončen.
Petr Weikert: Na ostrově se opět vymývaly mozky, Deník Litoměřicka 29.07.2002
V sobotu 1. 2.2003 mělo v litoměřické hospodě U letního kina zahrát několik finských folklorně laděných kapel a umělců, kdo to bude, se do poslední chvíle nevědělo. Nakonec nepřijel nikdo a pořadatel Michal Hanzl byl z toho poněkud nesvůj. Co si o muzikantech myslet? Zbyly jen dvě strakonické kapely Ausgerechnet a jeho odnož Markantní úbytek mechanických krtků. Zcela otevřeně přiznávám, že kvůli nim bych do Litoměřic nejel. První vyznává undergroundově orientovaný bigbeat, slušně instrumentálně podložený s nezajímavým zpěvem. Bohužel jim chybí jiskra výjimečnosti a nápaditý repertoár. Druhá z kapel se inspirovala u Knížákova Aktualu a raných DG 307. Mě to přijde koncepčně zasazené tolik do kultury přelomu 60. a 70. let, že mi ani snad nevadí tolik přílišná odvozenost. Navíc nejsem přítel destrukce (produkce by se dala označit jako rytmická likvidace nepotřebného zařízení domácnosti a dílny). Jako legrace dobré, nic víc.
Zdroj: http://amplion.nethouse.cz/, P. Straka, recenze na koncert MÚMK v hospodě U Letního kina v Litoměřicích, 3. 2. 2003
... O několik hodin později, již za tmy, předvedl svou performanční akci Markantní úbytek mechanických krtků. Bohužel jsem nestihl začátek, vystupují bez ohlášení, ale pověst, že kdekoli se objeví, nikdo na ně nezapomene, nelhala. Reprodukovaná hudba, stavební stroj, atombordely nebo jak se oněm ochranným pracovním prostředkům říká, skutečně nezapomenutelný zážitek, kolem něhož se postupně nashromáždilo tolik lidí, že ti v zadních řadách mnoho neviděli.
Zdroj: http://www.freemusic.cz/, Vojda, recenze na festival Litoměřický kořen, 08.07.2003
... Naprostým úletem
letošního ročníku bylo vystoupení performační skupiny Markantní úbytek
mechanických krtků. Kdo neviděl, neuvěří. A nebo si snad dovedete jen představit
někoho, kdo krom podivných kostýmů používá v sestavě (nejen na ozdobu!) i dudy a
bagr? Nelžu! Viděl jsem leccos, ale kapelu s bagrem ještě ne.
Antonín Kocábek:
A nejhorší ze všeho jsou
krtci!,
recenze na festival Litoměřický kořen, 09.07.2003
... Suma sumárum. Cenu za bezmeznou originalitu získává Markantní úbytek mechanických krtků. Korunovat klasický či méně čekaný nástrojový park malým bagrem (!!!) je nápad za milión a skutečnost, že skupina vlastně nic pořádného hudebního nepředvedla, už jaksi patří na vedlejší kolej.
Zdroj: http://www.freemusic.cz/, Oves, recenze na festival Litoměřický kořen, 14.07.2003
...
Nejbizarnějším, divácky nejúspěšnějším a současně
nejkurioznějším vystoupením bylo již avizované těleso Markantní Úbytek
Mechanických Krtků z Hlízova u Plzně.
Každé vystoupení je novou, neopakovatelnou improvizací a z těch, které jsem měl
možnost vidět, jednoznačně vítězí koncert na Mlýně.
Mezi početné muzikanty, se zcela spontánně vmísil přihlížející dav...
Pokus o kopulaci v rozbouřené vaně, která vystřídala kdysi tak populární hru na
pianino polní lopatkou, věšení se hlavou dolů z trámů v prvním patře, či exploze
odpadků na scéně, to jsou jen střípky z nepopsatelné smršti a nepochopitelných a
přesto tak přirozených reakcí publika.
Zdroj: http://www.sopel.freemusic.cz, recenze na festival Mlýn, Jindřichův Hradec, 29.-30.8.2003
Ostatní
Pavel Sáňka: Krtci (Óda na krtky) II.
•